Лечение на кариес на зъб в Клиника Киряков

Кариесът е най- често срещаното заболяване в устната кухина, което засяга зъбите. Кариес се развива сред 95% от населението на земята и засяга както деца, така и възрастни.

Той е инфекциозно заболяване и се характеризира с разрушаване на повърхността на емайла на зъба поради действието на бактерии в устната кухина.

Развитието на кариес може да засяга един или повече зъби. То причинява болка и дискомфорт при прием на топли или студени храни и напитки и може да доведе до разрушаване и дори до загуба на зъби.

Видове кариес

Кариесът могат да се класифицира в различни видове в зависимост от местоположението и характера на увреждането, което зависи от дълбочината на кариеса.

Началните кариеси се образуват по повърхността на зъба и засягат предимно емайла. Дълбоките кариеси проникват в дълбочина и могат да засягат както дентина, така и нервите на зъба.

Появата на кариеси може да бъде резултат от взаимодействието на няколко фактора. Те се свързват със повишеното наличие на бактерии поради недостатъчно слюноотделяне, киселинен състав на плюнката, наличие на постоянна зъбна плака и зъбен камък по зъбите.

Консумацията на храни, съдържащи захари, увеличава киселинността на слюнката и създава подходяща среда за развитие на бактерии, които предизвикват кариес.

Симптоми и диагностика на кариеса

Симптомите на кариес най-често включват болка или чувствителност в областта на засегнатите зъби. Тази болка се засилва при консумация на горещи, студени или сладки храни.

Често пъти тези симптоми са съпроводени и с появата на тъмни петна по зъбите, съпроводени с неприятен дъх и вкус в устата.

В клиника Киряков смятаме, че правилната диагноза и стриктно спазване на лечебния протокол са от съществено значение за правилното и дългосрочно лечение и поддържане на добро здраве.

Лечение на кариес в Клиника Киряков: процес и стъпки

Лечението на кариес в Клиника Киряков се извършва обикновено в едно посещение и следва стриктен протокол, утвърден в дългогодишната практика на клиниката. Това е гаранция за дългосрочни резултати и ни дава увереност за отлично свършена работа.

Процесът по лечение на кариес се състои в няколко етапа.

Етап 1: Подготовка

Поставя се анестезия (упойка) в участъка около зъба, за да бъде лечението безболезнено за пациента.

Това осигурява комфорт през целия процес по лечение.

Етап 2: Поставяне на кофердам

В клиника Киряков следваме принципите на съвременна стоматология и при лечението на кариес използваме кофердам

Кофердамът е специално платно, което се поставя около зъба и не позволява навлизането и разнасянето на засегната от кариес тъкан. То също така предпазва гърлото на пациента от навлизане на стоматологични материали.

Той изолира зъба и осигурява отлична сухота около лекувания зъб, което прави поставянето на пломбата прецизно и максимално дългосрочно. Използването на кофердам е изключително комфортно за пациента, тъй като не се използват на ролки и не пречи на преглъщането.

Етап 3: Премахване на увредената тъкан

След като участъкът е изолиран се пристъпва към премахване на увредената зъбна тъкан и се почиства засегнатият участък.

Стоматологичните машини, които използваме в Клиника Киряков ни позволяват това да става максимално бързо и да трае една няколко минути.

Етап 4: Поставяне на пломбата

Пломбата служи за възстановяване на формата на зъба и подобряване на функционалността на зъба.

След почистване на зъба, той вече е готов за поставяне на пломба. За да бъде пломбата максимално невидима, ние в Клиника Киряков отделяме време за подбор на подходящия за всеки пациент цвят на поставената пломба.

Етап 5: Финален завършек

След поставяне на пломбата извършваме финален контрол и се уверяваме, че пациентът се чувства удобно с новата пломба.

В клиника Киряков в края на лечението правим фотографски снимки, с който демонстрираме нашата добре свършена работа. Така пациентът може да се убеди в правилно подбрания цвят и добре моделираната пломба.

Етап 6: Грижи след лечението

След всяко лечение са важни поддържането на добра устна хигиена и редовните контролни прегледи. Това може да предотврати повторното появяване на кариес.

За улеснение на нашите пациенти, в клиника Киряков сме изградили безплатна профилактична програма, която да помага на нашите пациенти да не пропускат своя редовен преглед при стоматолог и да поддържат едно отлично здраве на своите зъби.

Съвети за предотвратяване на зъбен кариес

Ние съветваме нашите пациенти да следват няколко прости правила в своето ежедневие. Тези правила не отнемат време, а ни позволяват да поддържаме оптимално и здравословно състояние на зъбите.

Кариесът може да бъде предотвратен чрез следните навици и процедури:

• Редовно почистване на зъбите два пъти дневно за минимум 2 минути;
  • Обилна консумация на вода и напитки без захар след консумация на сладки или тестени храни;
  • Консумация на вода вместо други напитки, съдържащи фруктоза или захароза;
  • Използване на конец за зъби в края на деня;
  • Стимулиране на слюноотделянето след хранене чрез използване на дъвка без захар, която подпомага почистването на зъбите;
  • Правилен избор на паста за зъби с оптимални нива на флуор.

Важен факт за кариеса е, че той е заразен и така засегнатите от кариес зъби  могат бързо да заразят и здравите. Ето защо посещението при стоматолог за профилактичен преглед на всеки 6 месеца е изключително важно.

Когато са открити навреме, кариесите могат да бъдат бързо и лесно лекувани.

От какви материали се изработват пломбите за кариес?

Дългогодишната практика е утвърдила композита като най-доброто средство за възстановяване на зъба след премахване на кариес. Композитният материал дава както най-добрия естетичен резултат, така и най-дългосрочно решение.

Помага ли флуоридът за превенция на зъбния кариес?

Флуоридът е изключително полезен за превенция на кариес. Той помага за укрепване на емайла, което намалява вероятността от кариес. Обикновено флуоридът се добавя във водата за питие, зъбни пасти и други продукти за грижа за устната кухина.

Колко време след поставяне на пломба не трябва да се приемат храна и напитки?

При съвременните методи на лечение на кариес, които ние прилагаме в нашата практика, не се налага отказ от прием на храни и напитки след проведено лечение. Това означава, че непосредствено след лечението пациентът може да се върне към нормалния си ритъм на живот.

Как се лекува дълбок кариес?

Дълбокия кариес се лекува както и всеки друг кариес. Премахват се засегнатите зъбни тъкани и се поставя пломба. Тъй като при дълбок кариес се засяга по-голяма част от зъба и е възможно зъбният кариес да е достигнал до пулпата и да е засегнал нервите на зъба, в някои случаи се налага лечение на кореновите канали на зъба.

Как се процедира при кариес на преден зъб?

Когато предните (фронтални) зъби са засегнати от кариес е необходимо прецизно премахване на кариеса. Благодарение на специализираната апаратура, с която работим в Клиника Киряков имаме възможност максимално прецизно да премахнем засегнатите тъкани, за да се запазят възможно най-много зъбни тъкани. След като кариеса е премахнат се извършва естетично изграждане и възстановяване на зъба.