Рентгенова снимка на зъб в Клиника Киряков

За да оценят състоянието на зъбите и да открият възможни патологии, стоматолозите, освен визуален преглед, назначават и рентгенова снимка на зъб.

Какво представлява рентгеновата снимка на зъб?

Рентгеновата снимка, известна също като интраорална рентгенография, е неинвазивен метод за образна диагностика. При него се използват слаби рентгенови лъчи.
Този вид снимка предоставя детайлно изображение на малки зъбни участъци. Тя е фокусирана върху един или няколко зъба, както и върху прилежащите им структури, като венци, меки тъкани и корени.

За какви цели се използват зъбни рентгенови снимки

Рентгеновите снимки са необходими на стоматолозите, за да добият по-ясна и пълна представа за оралното здраве на пациента. С тяхна помощ те могат да диагностицират и планират лечението на зъбите на пациента бързо, точно и правилно.

Благодарение на рентгенографията могат да се открият различни състояния и заболявания, сред които:

• Наличие на кариеси и тяхната степен на развитие;
  • Промени в зъбните коренови канали възникнали при възпалителни процеси;
  • Локализиране на абсцеси на зъба;
  • Аномалии в растежа на зъбите;
  • Ретинирани в костта зъби (най-често става дума за мъдреци).

Рентгенографията се използва при по-сложни коренови лечения и за локализиране на счупени стоматологични инструменти в зъба. Също така, зъбната снимка е необходима преди започване на ортодонтско лечение.

Кога и от кого се назначава зъбна снимка

Лечението на пулпит в Клиника Киряков е насочено към запазване на зъба и възстановяване на неговата функция. Лечението зависи от вида и степента на пулпита.

Лечението на пулпит в дентална клиника Киряков протича в няколко стъпки:

• Диагностика и оценка: Стоматологът извършва обстоен преглед и определя степента на пулпита.
  • Премахване на кариеса: Кариозната зъбна маса се отстранява, за да се достигне до здравите тъкани.

Ако пулпитът е обратим, лечението може да включва:

• Премахване на кариозната зъбна маса и обтурация на зъба.
  • Поставяне на подходящи материали като защитна превръзка, която да помогне за възстановяване на пулпата и съхраняване на виталитета на зъба (да го запазим с жива пулпа, без да се умъртвява).
  • Проследяване във времето за някакви симптоми от страна на пациента, също и рентгенов контрол за наличие или отсъствие на пулпни или периапикални промени (промени в околните около зъба тъкани).

Ако пулпитът е необратим, лечението включва кореново лечение, при което се отстранява възпалената пулпа и кореновите канали се почистват, дезинфекцират В дентална клиника Киряков назначаваме рентгенография на зъбите още при първоначалния преглед.

Това ни позволява да сме сигурни, че няма да пропуснем проблем, който не може да бъде установен чрез стандартен визуален преглед.

Как рентгеновата снимка на зъб помага за диагностиката на различни заболявания

Рентгеновата снимка на зъб е от съществена помощ за диагностицирането на различни заболявания на зъбите и челюстта.

Тя осигурява детайлен образ в дълбочина, който позволява на стоматолозите да оценят вътрешната структура на зъбите, състоянието на венците, темпоромандибуларни стави и костите.

Това е особено важно при пациенти с пародонтални заболявания, където прецизната диагностика е от решаващо значение.

Мерки за сигурност и безопасност

Въпреки че рентгеновата процедура е проста и радиационната доза е много ниска и безопасна, все пак съществуват стандартни мерки за безопасност, които трябва да се спазват.

Преди панорамна снимка, пациентите трябва да свалят всички предмети, които биха могли да попречат на изображението, като метални бижута, очила и фиби. По време на процедурата те носят специални защитни жилетки, които предпазват от радиацията, излъчвана на рентгеновите лъчи.

Жените, които са бременни или имат съмнение за бременност, трябва да информират стоматолога си. Причината е, че рентгенографията по време на бременност се избягва, освен ако не е абсолютно необходима.

Как да запазите час

За да си запазите час за рентгенова снимка на зъб в дентална клиника Киряков можете или на посетите на адрес: град Хасково, ул.” Съединение” 40 или да се свържете с нас на телефон +359 894 655554.

Ако не искате да губите време, можете да запазите своя час за зъбни снимки и като попълните формата “Запази преглед”, която ще откриете на сайта ни.

Панорамната рентгенография на зъбите е изключително важна, тъй като дава на стоматолозите възможност да оценят конкретни области от зъбната кухина. Така те могат да поставят точна диагноза на заболявания, като вземат предвид и оплакванията на пациента.

Освен това, панорамна рентгенография може да се използва за контрол по време на лечението или след неговото приключване. Това позволява да се потвърди, че терапията е била успешна и е постигнала очаквания резултат.

Има разлика между рентгенова снимка и скенер на зъб. Стандартната рентгенова снимка на зъб създава детайлен образ с помощта на снимки на един или няколко зъба и прилежащите им структури. Този вид рентгенография е изключително полезен за откриване на локални проблеми като кариеси, грануломи, възпаления и други.

Скенерът на зъбната челюст (3D Cone Beam Computer Tomography) е усъвършенствана версия на рентгенографията. Той използва 3D технология за създаване на триизмерно изображение с изключително прецизна информация за състоянието на зъбите, меките тъкани, нервните пътища и костната структура.

Рентгеновите снимки на зъбите обикновено се правят при първоначален преглед. Целта е да се получи пълна информация за оралното здраве и да се идентифицират проблеми, които не могат да се открият с визуален преглед.

Честотата на рентгенографията зависи от стоматологичната история и текущото състояние на зъбите на пациента. За хора с добри зъбни грижи и нисък риск от проблеми, снимки могат да се правят на няколко години. При пациенти с чести стоматологични проблеми или активно лечение, рентгеновите снимки е необходимо да се правят по-често, например веднъж годишно.